Wat is product placement?
Je hebt het waarschijnlijk niet eens door, maar ook acteurs in soapseries gebruiken de nieuwste smartphones. Maar waarom? Oudere telefoons kunnen toch ook nog goed werken? Dit komt doordat de smartphonefabrikant duizenden euro’s betaald aan de programma maker, daarvoor in tegen laat de programmamaker zijn product zien. Deze manier van reclame heet Product Placement. In Nederland wordt het ook wel sluikreclame genoemd. Vooral bij de Nederlandse Soap Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) wordt veel gebruik gemaakt van Product Placement. Hier wat voorbeelden van Product Placement. Je zult zien hoe erg er eigenlijk reclame gemaakt wordt voor een product terwijl je het zelf niet eens door hebt! PP the voiceNog een bekend ‘Nederlands’ voorbeeld van effectieve sluikreclame is die van Vodafone in het tv-programma ‘The Voice of Holland’. Niet alleen het logo is met regelmaat zichtbaar, maar ook de omgeving waarin de artiesten zich begeven is compleet ‘gelinked’ aan het merk Vodafone. Een rode ruimte met rode banken waarop de artiesten zitten. Doordat af en toe het logo van Vodafone zichtbaar is koppel je dit automatisch de rode kleur. Ook zie je presentator Winston Gerschtanowitz regelmatig met een tablet aan de gang. Nee, geen iPad, maar een Samsung tablet. Ook Samsung is op deze manier dus goed vertegenwoordigd. ﷯ Maar ook in bekende clips of muziekvideo’s wordt volop gebruik gemaakt van Product Placement. Je valt je misschien nog veel minder op, maar in bekende videoclips als; We found love van Rihanna zit volop Product Placement, op de achtergrond in de badkamer zie je duidelijk een shampoofles van Nivea staan. Effect van Prodcut Placement Maar waarom kiezen adverteerders voor Product Placement? De 1e reden is eigenlijk heel simpel. Niemand zal voor z’n plezier reclame kijken. Mensen kijken wél voor hun plezier naar hun favoriete serie. Wanneer een adverteerder z’n advertenties laat zien in een reclameblok, zijn veel mensen allang weggezapt, of weggelopen bij de tv om chips te pakken. Maar wanneer je met spanning voor de tv zit, en niéts wilt missen van het programma, en je ziet bijvoorbeeld Coca Cola voorbij komen, heb je het wel gezien! En daarmee is de reclame van Coca Cola dus geslaagd! De 2e reden heeft te maken met je hersens. In 1957 beweerde James Vicary aangetoond te hebben dat het koopgedrag van mensen beïnvloed kon worden door het flitsen van teksten of beelden. Tijdens een film waren de teksten “Hungry? Eat popcorn” en “Drink Coca Cola” te zien, zo kort dat je ze niet bewust kon opnemen. In het onderzoek kwam eruit dat er ook écht meer popcorn en cola verkocht werd na het uitzenden van de film. Dit was een hele schokkende ontdekking. Omdat bij deze manier van reclame mensen van niets wisten, is de zogenaamde ‘subliminale priming reclame’ in Nederland verboden geworden. Maar daar bedachten de programmamakers dus iets op: Product Placement. Dat wordt langer dan de subliminale priming reclame vertoond, maar doordat je zo in je programma zit, merk je het zelf ook niet eens. Product Placement melding Door Product Placement, kochten mensen onwetend toch meer, nadat ze het gezien hadden op tv. De mediawet heeft daardoor in 2011 besloten dat de programma’s moeten vermelden wanneer ze gebruik maken van Product Placement. Sinds enige tijd zie je dus ook steeds vaker de PP melding aan het begin van een programma. Maar haalt dit niet juist het effect weg van Product Placement? Ga je hierdoor niet juist veel meer opletten op de reclame die gemaakt wordt door het gebruiken van producten? Er is een onderzoek gedaan om dit te onderzoeken. Er is uit gekomen dat mensen kritischer werden over een item nadat ze de PP melding gezien hebben. Wanneer mensen de melding zagen, zagen ze ook in dat het een vorm van reclame was en daardoor vinden kijkers het gesponsorde item ongeloofwaardiger, oneerlijker en onbetrouwbaarder. Blijkbaar moeten mensen eerst aan een sponsorvermelding (‘Dit programma wordt medemogelijk gemaakt door…’ of Dit programma bevat PP’) worden blootgesteld om kritisch te worden. Maar er is ook ontdekt dat het merk beter herrinerd word door mensen die een vermelding gezien hebben dan mensen die dat niet gezien hebben. Problemen dankzij Product Placement Een van de bekenste Product Placement advertenties is die van Bavaria tijdens het WK voetbal in 2010. Een groep meisjes is tijdens de wedstrijd Nederland – Denemarken vermomd als Deense supporters binnengekomen in het stadion. Na de eerste helft begonnen zij te strippen, waardoor de Oranje jurkjes zichtbaar werden. Deze jurkjes staan symbool voor het biermerk Bavaria. Volgens de wereldvoetbalbond FIFA was dat een reclamestunt van bierbrouwer Bavaria, en die is geen sponsor van het WK. De FIFA heeft om die reden aangifte gedaan tegen Bavaria. Bavaria beweerde in eerste instantie dat de vrouwen lid waren van een Nederlands studentendispuut en dat het merk niets afwist van de stripactie, maar al snel bleek het studentendispuut helemaal niet te bestaan. Op de oranje jurken stond overigens geen duidelijk logo van Bavaria. Ook de naam van de bierbrouwer staat er niet op. Kosten Product Placement Wij zijn voor jou de wereld van de reclame ingedoken en hebben uitgezocht wat het adverteren nou precies kost! Als voorbeeld zijn dit de kosten die je betaald om gebruik te maken van Product Placement bij Eigen huis en Tuin. Programma-item Bij een programma-item betalen adverteerders voor het laten opnemen van hun product in het programma. Gedurende drie minuten maakt de presentator gebruik van de producten of diensten van de sponsor. Als voorbeelden in de brochure noemt men als voorbeelden een bezoek aan de showroom of een vermelding van een product van de adverteerder onder de noemer nieuwste woontrends. De kosten van een dergelijk programma-item van drie minuten bedragen maarliefst 23.900 euro. Supergebruiksmoment In Eigen Huis en Tuin klust men wat af. Wil je tijdens het klussen jouw product gebruikt zien worden, dan is het Supergebruiksmoment een optie. Als je bijvoorbeeld als adverteerder een bepaald type zaag onder de aandacht wilt brengen, dan zal de presentator de zaag gebruiken tijdens het in elkaar zetten van een kast of tijdens het op de juiste manier afzagen van laminaat. Bij een Supergebruiksmoment geeft de presentator ook tips en vertelt hij of zij iets over de producteigenschappen. Ook dit prijskaartje is niet mis: Je betaalt 13.500 euro voor dit Supergebruiksmoment. Aankondiging Naast het klussen zelf, worden ook beurzen op het gebied van wonen, tuinieren of klussen gepromoot. Zo’n aankondiging kost de adverteerder 9.000 euro. Billboards Deze wijze van adverteren is welbekend van het zinnetje: ‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door {adverterend bedrijf}.’ Met de aparte prijs van 21.179 euro is deze wijze van product placement ook vrij prijzig. Grappige Product Placement Denkt GTST goede reclame te maken voor samsung- telefoons, lacht heel Nederland GTST uit… Iedereen had het erover, een personage uit gtst belt, terwijl ze haar telefoon op de kop houdt. Kijk naar de foto’s hieronder en oordeel zelf!