Er werken duizenden mensen in de televisiewereld! Deze mensen moeten allemaal hun geld verdienen met hun baan! Maar deze mensen maken een tv programma, en geen product wat in de schappen ligt en waar geld aan verdient word..!

 

Alle Nederlandse programma’s worden gemaakt door verschillende omroepen, dat zijn verenigingen die programma’s maken. Er zijn 2 verschillende soorten omroepen, namelijk commerciële omroepen en publieke omroepen.

 

Publieke Omroepen, de naam zegt het eigenlijk al. Het zijn de omroepen van het publiek. Het publiek betaalt er namelijk zelf aan mee! Een deel van het door het publiek betaalde belastinggeld gaat naar de publieke omroep, als subsidie. Hiermee betaalt de publieke omroep al hun medewerkers, en onkosten voor tv programma’s en decor’s etc.

 

Bij de publieke omroep kun je denken aan verschillende omroepen als de NOS, VARA!, Avro, NCRV, vpro en BNN.

 

Maar de commerciële omroepen als SBS6, RTL en Veronica, worden niet betaald door de regering.. Waar halen zij, hun geld dan vandaan? Commerciële omroepen verdienen eigenlijk aan het aantal kijkers. Er is namelijk altijd veel reclame tussen programma’s door; de bedrijven die hun reclame willen laten zien moeten hier voor betalen. En hoe meer kijkers een tvprogramma heeft, hoe meer geld ze kunnen vragen aan bedrijven. Bedrijven gaan namelijk niet ontzettend veel geld betalen voor een niet-populair programma.. Daar verdiend het programma dus niet veel aan. Maar een heel populair programma met veel kijkers, verdient juist heel goed!

 

Het állerduurste reclameblok ooit was tijdens een WK Wedstrijd van Nederland tegen Servië-Montenegro. Albert Heijn kocht het allerduurste reclamespotje van 90 Seconden. Nog nooit eerder kocht een adverteerder zóveel zendtijd in het duurste reclameblok van het jaar. Het spotje heeft ongeveer 50 tot 75 duizend euro gekost! Dat is de helft van wat AH anders in een hele week aan televisiereclame uitgeeft..!  AH probeert met de lange reclame andere adverdeerders weg te drukken in een overvol reclameblok waarin anders veel adverteerders zendtijd zouden hebben gekocht. In de commercial is geen echte aanbieding of boodschap te zien, maar zingt de supermarktmanager het Wuppie-lied. Er zijn 15 miljoen pluche beestjes besteld om weg te geven. Bekijk hier het duurste reclameblok ooit:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geld verdienen met televisie!

© belevingvanmedia.nl 2018